PLATFORMS TERECHTGEWEZEN

Platformbedrijven moeten zich aan cao houden

TUSSENSTAND: 3-0 VOOR DE FNV

Tekst Jan Bos Beeld ANP

‘WE GAAN GEWOON DOOR MET HET AANPAKKEN VAN PLATFORMBEDRIJVEN EN HET VORDEREN VAN NABETALINGEN’

Het was een strijd van lange adem, maar nu lijkt toch de genadeklap aan de platformbedrijven te zijn uitgedeeld. Ook in hoger beroep stelde de rechter de FNV in het gelijk: platformbedrijven moeten de cao naleven.

In de strijd van Vakbond FNV tegen de platformbedrijven staat het inmiddels 3-0. In februari sprak de rechter uit dat maaltijdbezorger Deliveroo zijn medewerkers in dienst moet nemen en zich aan de cao voor beroepsgoederenvervoer moet houden. Eind september kreeg Uber te horen dat het taxibedrijf de 4000 chauffeurs niet als zelfstandigen mag behandelen, maar als werknemers in dienst moet nemen. Bovendien bepaalde de rechter dat de taxi-cao op Uber van toepassing is en de chauffeurs aanspraak kunnen maken op nabetalingen. In dezelfde maand kreeg schoonmaakplatform Helpling te horen dat het een gewoon uitzendbureau is en dus de cao voor uitzendkrachten moet naleven. Ook voor de honderden schoonmakers die via Helpling aan het werk waren ligt een nabetaling in het verschiet.

DAGLONERS

Voor vicevoorzitter Zakaria Boufangacha zijn deze uitspraken het zoveelste bewijs dat het tij voor de platformbedrijven is gekeerd. ‘Iedereen is het er inmiddels over eens dat constructies als Uber onwenselijk zijn’, stelt hij. ‘Platformbedrijven ontlopen hun verantwoordelijkheid als werkgever, ze zetten hun werknemers in als schijnzelfstandigen die geen enkel recht hebben en zwaar worden onderbetaald. Platforms lijken hip en modern, maar feitelijk betekenen hun praktijken een terugkeer naar de tijd van dagloners. Dat mogen we als samenleving niet laten gebeuren, het zet het hele collectieve stelsel van sociale zekerheid onder druk.’

POLITIEK IS AAN ZET

Hoewel de platformbedrijven duidelijk aan de verliezende hand zijn, lijken ze zich weinig van de rechterlijke uitspraken aan te trekken. Uitstel van executie, denkt Boufangacha. Hij is ervan overtuigd dat de politiek zal ingrijpen en de platforms zal dwingen zich aan de wet te houden. ‘De politiek is nu aan zet, natuurlijk houden wij de druk erop en spreken we de Belastingdienst en de Arbeidsinspectie er voortdurend op aan om nu te handhaven. De rechtsstaat is in het geding, het nieuwe kabinet is het aan zijn stand verplicht om in actie te komen. Ondertussen gaan we gewoon door met het aanpakken van platformbedrijven en het vorderen van nabetalingen. Ook de EU komt binnenkort met richtlijnen voor de lidstaten om platforms aan banden te leggen. Omdat de politiek zo laks is poppen er nu allerlei nieuwe platformbedrijven op, zoals Getir en Gorillaz. Dat houden we natuurlijk nauwlettend in de gaten, maar de platformbedrijven in deze vorm hebben echt hun langste tijd gehad.’

BOUFANGACHA: ‘IEDEREEN IS HET EROVER EENS DAT CONSTRUCTIES ALS UBER ONWENSELIJK ZIJN’

Rowdy van Dorst (56) chauffeur bij Uber


‘Ik vind het een heel goede zaak dat de FNV Uber voor de rechter heeft gedaagd. We worden onmenselijk behandeld en we worden zwaar onderbetaald. En die vrijheid is een illusie, je kunt niks zelf bepalen. Als Uber onder de taxi-cao valt houden we er veel meer aan over. Bovendien krijgen we dan vakantiegeld, hebben we vrije dagen en werken we volgens een duidelijk rooster.’

Antoinette Verhoef (63) schoonmaakster via Helpling


‘Ik was erbij toen de uitspraak tegen Helpling werd gedaan. Daar was ik heel blij mee, want ik heb zelf ervaren hoe oneerlijk alles te werk ging. Je hebt geen enkele bescherming, ik ben een keer tijdens m’n werk van de trap gevallen, toen moest ik me maar zien te redden. De politiek had al lang moeten ingrijpen, ze moeten er nu echt iets aan doen. Ik begrijp niet dat er niks gebeurt.’

Leonid Popa (54) chauffeur bij Uber


‘De uitspraak zie ik als een enorme vooruitgang, nu wordt er eindelijk iets rechtgezet. Ze beloven van alles en ik ben erin getrapt. Uber is nu tijd aan het rekken, eigenlijk zouden we met een man of tien naar het hoofdkantoor moeten gaan om een arbeidsovereenkomst te eisen. Maar ik ben optimistisch, de FNV krijgt het vast voor elkaar. Ik heb meer vertrouwen in de FNV dan in Uber.’

Deel deze pagina