CAO-ONDERHANDELINGEN CALLCENTERS

'WERKGEVER, KOM NET ALS SCROOGE TOT INKEER'

Tekst Ronald de Kreij Beeld FNV

‘De werkgevers hebben er drie weken over gedaan om op onze cao-wensen te reageren met een wel heel magere voorstellenbrief. Dat doet geen recht aan het harde werken van alle callcentermedewerkers.’ Het is duidelijk: FNV-bestuurder Elly Heemskerk is niet blij.

Aan de kant van de vakbonden ontbreekt het niet aan goede wil. Hun voorstellenbrief voor de nieuwe cao Facilitaire Callcenters bevat niet alleen concrete wensen voor de korte termijn, maar doet ook een hele reeks voorstellen om op de langere termijn. Om samen met de werkgevers te bouwen aan een structureel betere toekomst voor de sector. FNV-bestuurder Elly Heemskerk: ‘Wat betreft de arbeidsvoorwaarden op korte termijn vragen we om minimaal prijscompensatie plus een structurele loonsverhoging van 100 euro per maand voor iedereen. Ook willen we in de cao regelen dat de medewerkers eindelijk een fatsoenlijk pensioen kunnen gaan opbouwen en dat ze een thuiswerkvergoeding krijgen.’

Wat betreft de langere termijn geven de bonden aan om “samen met de werkgevers te willen bouwen aan een sector waar het leuk is om te werken en ook langer te blijven”. Aansluitend volgt een reeks voorstellen variërend van vastere contracten en de mogelijkheid om zelf meer vaste uren te kunnen kiezen tot het creëren van ontwikkelmogelijkheden voor het personeel en de invoering in de cao van geboorte- en rouwverlof. Ook de sector zelf wordt opgepoetst doordat er wat de bonden betreft gewerkt gaat worden aan betere werkrelaties binnen de callcentermuren (“transparantie en vertrouwen in plaats van wantrouwen”) en er afspraken komen over verantwoord marktgedrag (“niet langer concurrentie op prijs”).

ÉÉN GROTE “NEE!”

‘Vijf A4-tjes vol met goede plannen die bijdragen aan een mooie toekomst voor de sector’, aldus Heemkerk. ‘En wat krijgen we terug? Een briefje dat je heel gemakkelijk heel kort kunt samenvatten als één grote “NEE!”. Nee, we doen geen loonsverhoging; nee, we doen nog even geen pensioenregeling; nee, ook nog even geen thuiswerkvergoeding; en nee, die toekomstvisie komt later misschien nog wel een keer. Schande! Dit is een klap in het gezicht van alle callcentermedewerkers.’

De FNV-bestuurder ergert zich vooral aan de totale weigering van de callcenterwerkgevers om ook maar iets bij te dragen aan een verdere loonsverbetering van de medewerkers. ‘In de reisbranche kan ik me eventuele terughoudendheid nog wel voorstellen. Of in de horeca, ook zo’n sector waar het als gevolg van de pandemie ronduit slecht gaat. Maar in de callcenterbranche klotst het geld tegen de plinten op. Hoe langer corona voortduurt, hoe beter het met de callcenterbedrijven gaat. Geen enkele reden dus om je wat betreft de arbeidsvoorwaarden van het personeel terughoudend op te stellen.’

‘Een callcentermedewerker verdient ongeveer 10 euro per uur’, vervolgt ze. ‘Dat is veel te weinig. Hoe kun je daar nou van leven? Daarom willen we ook dat het personeel via de werkgever pensioen kan opbouwen. Dat is nog altijd niet het geval. Callcentermedewerkers willen dit wél, zodat ze later niet alleen moeten zien rond te komen van een magere AOW-uitkering.’

CHOCOLADELETTERS EN SCROOGE

In reactie op de brief van de werkgevers heeft Heemskerk geheel in lijn met de tijd van het jaar chocoladeletters en Scrooge ingezet in de strijd voor een betere cao. Want eveneens in lijn met de tijd van het jaar blijft ze vriendelijk. Voorlopig althans, zo beklemtoont ze.

Zo is ze met haar kaderleden een chocoladeletteractie gestart. Om de eisen van de bond kracht bij te zetten hebben ze in groten getale de chocoladeletters C, A en O naar de werkgevers gestuurd om daarmee aan te geven dat de behoefte aan een goede cao enorm is. Het filmpje is hieronder te zien of op YouTube.

Hiernaast heeft Heemskerk zelf alle vertegenwoordigers van de werkgeversdelegatie bij het cao-overleg een exemplaar van Charles Dickens’ Kerstvertelling A Christmas Carol toegestuurd. ‘Zodat ze zich kunnen spiegelen aan de vrekkige hoofdrolspeler Ebenezer Scrooge die niet alleen zijn eigen medewerker, maar ook anderen weinig gunt. Mogelijk reageren zij op het boek zoals Scrooge in het boek reageert op de drie geesten die hem met kerst bezoeken: hij wordt een beter, guller mens. Dat zou een wel heel mooie uitkomst zijn, nietwaar? Zeker in deze tijd van het jaar.’ Volg de ontwikkelingen op https://www.fnv.nl/cao-sector/ict/callcenters.

Elly Heemskerk lanceert de vakbondswensen voor de cao Facilitaire Callcenters.

‘WE VRAGEN EEN FATSOENLIJK PENSIOEN EN EEN THUISWERKVERGOEDING’

Deel deze pagina