WEBHELP
ONGEOORLOOFDE WIJZIGING VAN ARBEIDSVOORWAARDEN
Tekst Ronald de Kreij Beeld Shutterstock

Webhelp heeft eenzijdig besloten om per 3 juli jongstleden de kleine pauzes van de medewerkers niet meer door te betalen. Er is wel een compensatieregeling, maar die is tijdelijk. ‘Dit kan gewoon niet’, oordeelt FNV-bestuurder Elly Heemskerk. ‘Dit is een ongeoorloofde eenzijdige wijziging van de arbeidsvoorwaarden.’
‘Belachelijk!’, klinkt het stellig uit de mond van Elly Heemskerk. ‘Webhelp mag de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers niet zomaar wijzigen! Ook niet met een compensatieregeling die anderhalf jaar duurt. Uiteindelijk gaat iedereen er financieel op achteruit.’
De compensatieregeling houdt in dat de werknemer tot eind 2023 nog 100 procent compensatie krijgt, in 2024 nog maar 50 procent en vanaf 2025 helemaal niets meer. Nieuwe medewerkers kunnen geen aanspraak maken op de compensatieregeling.
Webhelp biedt de zittende medewerkers nu twee opties: elke dag een half uur langer werken voor hetzelfde loon, óf hetzelfde aantal uren blijven werken tegen een half uur minder salaris.
Vruchteloos overleg
Het besluit van Webhelp heeft de bestuurder van FNV Callcenters behoorlijk overvallen. ‘Ook als de reden van financiële aard is, bijvoorbeeld omdat het bedrijf in de problemen is gekomen, dan dient nog altijd de koninklijke weg bewandeld te worden. Die is dat je de bonden uitnodigt voor overleg, waarna we gezamenlijk besluiten wat we kunnen doen om het bedrijf weer op de rails te krijgen en te houden.’ Eind juli heeft op initiatief van de FNV een gesprek plaatsgevonden met Webhelp. Daar bleek dat het facilitaire callcenter niet van plan is de wijziging terug te draaien. De bond heeft laten weten dat de werknemers het niet eens zijn met de verslechteringen. De FNV heeft aanvullende informatie opgevraagd bij de werkgever en zal op korte termijn een ledenbijeenkomst houden om de leden bij te praten over de stand van zaken en wat te doen.
Protestmail en een petitie
Voor de komende tijd is het belangrijk dat de medewerkers hun leidinggevenden laten weten dat ze het niet eens zijn met de eenzijdige wijziging, zegt Heemskerk. ‘Stuur een protestmail’, adviseert ze. ‘Je kunt onze voorbeeld e-mail gebruiken. (klik op de regel voor het voorbeeld). Bewaar deze mail goed! Wij kunnen dit later als bewijs gebruiken.’
Om het protest van de medewerkers extra kracht bij te zetten, is FNV Callcenters ook een petitie gestart die later aan Webhelp zal worden aangeboden. ‘Wij roepen al onze leden op deze petitie te tekenen’, zegt Heemskerk. ‘En we vragen ze ook om hun collega’s uit te nodigen om eveneens te tekenen. Hoe meer mensen tekenen, hoe sterker we staan.’ De petitie vind je hier.
Aangepaste arbeidsvoorwaardenregeling
Inmiddels vraagt Webhelp de medewerkers akkoord te gaan met een aangepaste arbeidsovereenkomst of arbeidsvoorwaardenregeling waaruit de doorbetaling van de kleine pauzes is geschrapt. ‘Ons advies is: niet doen! Als je eenmaal hebt getekend is er geen weg meer terug. Totdat er duidelijkheid is adviseren wij om niets te tekenen of toe te zeggen.’

Elly Heemskerk voerde al vaker actie bij Webhelp, zoals hier in 2021.
‘TOTDAT ER DUIDELIJKHEID IS ADVISEREN WIJ OM NIETS TE TEKENEN OF TOE TE ZEGGEN’