CAO CALLCENTERS
CAO GELDT NU VOOR ÁLLE MEDEWERKERS
Tekst Ronald de Kreij Beeld Shutterstock
DANKZIJ DE AVV MAAKT NU ELKE AGENT IN DE CALLCENTERS EEN FLINKE LOONSPRONG
Met de algemeen verbindend verklaring (avv) van de Callcenter-cao gelden de afspraken daarin vanaf 18 augustus jongstleden voor álle agents bij álle callcenters in Nederland. Dit betekent dat zij vanaf die datum tot 7 tot 18 procent meer loon krijgen. Ook gaat hun thuiswerkvergoeding omhoog.
‘Dit is echt geweldig nieuws voor enorm veel mensen’, reageert Elly Heemskerk, bestuurder bij FNV Callcenters. ‘Zeker in deze dure periode komt zo’n loonsverhoging op het juiste moment.’
Eindelijk weer sinds lange tijd
Het tweede dat de FNV-bestuurder bijzonder verheugt is dat de cao nu eindelijk sinds lange tijd weer algemeen verbindend is verklaard. ‘Dat was in 2012 voor het laatst’, zegt ze. ‘Sindsdien vielen alleen de medewerkers van de twaalf callcenters die zijn aangesloten bij de Werkgeversvereniging van Facilitaire Contactcenters onder de cao. De WFC is de partij met wie wij de cao afsluiten. Nu zijn dit toevallig wel de twaalf absoluut grootste callcenters van ons land, maar omdat we in totaal ongeveer 1.000 callcenters in Nederland hebben, betekent dit dat de medewerkers van zo’n 988 callcenters niét onder de cao vielen. Dat zijn al met al best veel mensen.’
Iedereen profiteert
Dankzij de algemene verbindend verklaring maakt nu elke agent in de callcenters een flinke loonsprong. Ook de jeugdlonen worden in de cao namelijk met 16 procent verhoogd. Daarnaast wordt het loon aangepast van medewerkers die in 2022 meer dan het geldend minimum uurloon verdienden. Hun loon stijgt met minimaal 7 procent tot soms 18,1 procent. Het uiteindelijke percentage is afhankelijk van het salaris dat werd betaald op 1 januari 2022.

Elly Heemskerk: ‘Echt geweldig nieuws voor enorm veel mensen’