VOORWOORD

COMPLIMENTJES EN GOEDE LONEN

Vakbondsbestuurder Elly Heemskerk werpt een nadere blik op de 'winnaars' en 'verliezers' van de coronacrisis, althans voor wat betreft werk en inkomen.

We lijken eindelijk richting het einde van de corona-pandemie te gaan, en daarmee ook het einde van de beperkende maatregelen. Nog een maar een paar maanden terug zaten we in een strenge lockdown. Met winkels geheel of gedeeltelijk dicht, horeca dicht, afstand houden en mondkapjes op.

Tijdens deze lockdown konden we ons dagelijkse leven redelijk normaal voorzetten en van hamsterpraktijken (op de wc-rollen na) en lange rijen bij de supermarkten was nauwelijks sprake. We bestelden massaal online en regelden onze elementaire bank- en andere zaken via de telefoon en computer. Zelfs onze corona test- en vaccinatie-afspraken regelden we online.

Al deze telefoontjes, e-mails en chats zijn verwerkt door de callcentermedewerkers. Zij hebben zich drie slagen in de rondte gewerkt zodat wij als Nederlanders onze spullen konden blijven kopen en ons konden laten testen en vaccineren.

'WINNAARS'

Nu de we de weg terug inslaan richting normaal, blijkt dat de pandemie ook de nodige 'winnaars' heeft opgeleverd. Onder hen de callcenterbedrijven, die miljoenen euro’s als winst hebben kunnen bijschrijven.

Winst maken mag, maar niet ten koste van anderen. Dus waarom krijgen die hardwerkende callcentermedewerkers – maar ook al die anderen die de maatschappij tijdens de crisis draaiende hebben gehouden – nu dan nog steeds niet hun o zo gewenste loonsverhoging of pensioenopbouw? Nog steeds werken zij voor nog geen 10 euro per uur en bouwen ze geen pensioen op.

GEBREK AAN PERSONEEL

Nu de economie weer sterk aantrekt, verschijnen in de kranten berichten dat bedrijven niet aan personeel kunnen komen. Ook de callcenterbedrijven niet. Medewerkers gaan vaak al na zes of negen maanden weg. Ik begrijp dat hoge verloop wel. Laag loon, geen pensioensopbouw, een vaak zeer sturende en controleerde werkomgeving... En de bedrijven vragen vaak minimaal hbo-niveau. Nou, zodra je op dat niveau ergens anders betere voorwaarden kan krijgen, dan ben je natuurlijk weg.

WAARDEVOL WERK

Callcentermedewerkers doen goed en waardevol werk met heel veel kennis van producten en van de bedrijven waarvoor ze de telefoon opnemen. Onze banken, online-winkels, overheid en al die andere partijen zouden hun verantwoordelijkheid moeten nemen als ze een callcenterbedrijf inhuren. Ze betalen hun eigen medewerkers doorgaans vaak wel een goed loon en een pensioen, maar kennelijk stopt hun verantwoordelijkheid zodra ze hun belactiviteiten uitbesteden. Anderzijds moeten ook de callcenterbedrijven zelf zich aangesproken voelen: het overleg over een pensioenregeling ligt nu alweer maanden stil en het cao-overleg is nog niet eens opgestart.

Callcentermedewerkers verdienen meer. Minstens 14 euro per uur en pensioenopbouw. En geef ze aan de telefoon ook eens een complimentje. Hebben ze wel verdiend.

Elly Heemskerk Bestuurder FNV Callcenters, Zakelijke Dienstverlening

Deel deze pagina