21/29
  • Pages
  • Editions
01 Cover
02 In dit nummer
03 Voorwoord
04 Net lid
05 De samenleving
06 FNV Moment
07 Economie uitgelegd
08 In beeld
09 Devakbeweging.nl
10 Zo zit dat
11 FNV-successen
12 Smaakmakende weetjes
13 Interview Milouska Meulens
14 Column
15 Twee generaties
16 VodafoneZiggo
17 Werk aan de wereld
18 Zomerkamp FNV
19 Automatisering
20 De loopbaan van Jeanette Chedda
21 Callcenters
22 Het zal je maar gebeuren
23 Nieuwe cao KPN
24 Verenigingsnieuws
25 Ledenvoordeel
26 Ledenvoordeel.
27 Service
28 Daarom
29 Erwin werft FNV-leden

CALLCENTERS

EINDELIJK EEN PENSIOENREGELING

Tekst Ronald de Kreij Beeld Doon van de Ven, Stock

DE FNV ZIET HET LIEFST DAT CALLCENTERS HUN PENSIOENREGELING ONDERBRENGEN BIJ EEN PENSIOENFONDS.’

De handtekeningen zijn gezet: de lonen gaan in de nieuwe cao met minimaal 7 tot wel 16 procent omhoog, én er komt eindelijk een pensioenregeling voor alle callcentermedewerkers. Maar hoe die regeling er uit gaat zien, is nog niet duidelijk.

Dat de pensioenregeling er op 1 juli dit jaar moet zijn, ligt vast. Dat is winst, want tot op heden hebben de medewerkers in de facilitaire callcenters nooit via hun werkgever pensioen kunnen opbouwen. De bonden hebben er lang op aangedrongen om wél een pensioenregeling in de cao te krijgen, maar de werkgevers hebben dat altijd afgehouden. Tot nu dan.

Toch duurt ook nu nog het gesteggel voort. De bonden vonden direct al dat de in de cao voorgestelde pensioenregeling beter kan. En dat vinden ze nog steeds, nu de eerste gesprekken over de precieze invulling zijn gevoerd.

‘De werkgevers willen liefst een goedkope individuele pensioenregeling’, vertelt bestuurder Elly Heemskerk van FNV Callcenters. ‘Wij willen een solidaire regeling die is ondergebracht bij een pensioenfonds. Het is belangrijk dat we dit nú goed regelen, want anders zitten we straks vast aan iets waar de mensen die het aangaat weinig aan hebben. Hierover worden op dit moment dus nog harde noten gekraakt. Er is wel haast bij, want vóór 1 juli moeten we er uit zijn.’

Solidaire regeling

Het verschil van inzicht draait om een beschikbare premieregeling die is ondergebracht bij een premiepensioeninstelling, zoals de werkgevers willen, of een solidaire regeling bij een pensioenfonds, die de bonden willen. ‘Een pensioenregeling is eigenlijk heel simpel’, aldus Heemskerk. ‘Je krijgt er uit wat je er in stopt, plus rendement, minus de kosten. Een beschikbare-premieregeling legt alle risico’s bij de individuele deelnemer. Stop je er minder in, dan komt er ook minder uit. Een premiepensioeninstelling, een soort verzekeraar, is bovendien een commerciële instelling. Die moet ook betaald worden.'

‘Pensioenfondsen daarentegen werken zonder winstoogmerk’, vervolgt de FNV-bestuurder. ‘Ze kunnen risico’s spreiden over een groot aantal deelnemers. Dat levert schaalvoordeel op dat gunstig is, dus een betere regeling. De FNV ziet daarom het liefst dat alle callcenters hun pensioenregelingen onderbrengen bij een pensioenfonds.’

Algehele verplichtstelling

‘De invoering van de nieuwe pensioenregeling wordt dus nog wel een dingetje’, verwacht Heemskerk. ‘En er is nog iets. De FNV wil een algehele verplichtstelling, terwijl dit van de werkgevers niet persé hoeft. Dat zou heel slecht uitpakken, want dan ontstaat er ruimte voor willekeur. Dat moeten we zien te voorkomen.’

Om de regeling goed te kunnen optuigen laat de vakbondsvrouw nog wel enige ruimte. ‘Er hoeft van ons niet in één keer een volledig opgetuigd pensioengebouw te staan. We kunnen ook klein beginnen en de boel in de loop der tijd verder uitbouwen naar uiteindelijk één volwaardige pensioenregeling. Het is daarvoor wel van belang dat het fundament direct al goed is. Wat ons betreft is dat fundament een solidaire regeling bij een betrouwbaar pensioenfonds.’

Elly Heemskerk: ‘Wij willen een solidaire pensioenregeling’

MET FNV CALLCENTERS STA JE NOOIT IN DE KOU

Samen met callcentermedewerkers werkt de FNV aan een betere cao. Meer zekerheid, hoger salaris, pensioen. Met hoe meer we zijn, hoe sterker we staan. Als lid heb je direct invloed op je eigen arbeidsvoorwaarden.

Om het nog leuker te maken, ontvang je tot 31 maart 2023 een fleecedeken als je lid wordt. Ben je al lid en maak je iemand anders lid? Dan ontvang jij van ons 10 euro ledenwerfpremie op je rekening en het nieuwe lid krijgt de fleecedeken. Daarmee zorgen we ervoor dat niet één, maar twee mensen er weer wat warmer bij zitten.

Surf naar https://www.fnv.nl/cao-sector/ict/callcenters of volg de QR-code.

Deel deze pagina