CALLCENTERS

‘OVERHEID DRAAGT BIJ AAN ONDERBETALING’

Tekst Ronald de Kreij Beeld Jan Lankveld, Shutterstock

FNV-vicevoorzitter Tuur Elzinga: ‘Onbegrijpelijk’ dat de overheid haar eigen regels zo slecht naleeft’

De rijksoverheid draagt bij aan onderbetaling van callcentermedewerkers, stelt de FNV. VWS zou bij de aanbesteding van het telefonisch inplannen van coronatesten en vaccinaties moeten eisen dat de callcentermedewerkers hetzelfde betaald krijgen als de medewerkers die normaal de telefoon opnemen bij de klantenservice van de GGD.

Recent heeft het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) voor ongeveer 160 miljoen euro het telefonisch afspraken maken voor vaccinaties uitbesteed aan Teleperformance. Vorig jaar won dit bedrijf ook al de aanbesteding voor het maken van testafspraken, waarmee zo’n 30 miljoen euro gemoeid was. Omdat de pandemie veel langer duurt dan toen werd verwacht, is dat bedrag inmiddels fors opgelopen. ‘In totaal gaat het dus om ruim meer dan 200 miljoen euro overheidsgeld waar vooral Teleperformance rijk van wordt, maar niet de werknemers’, concludeert Elly Heemskerk van FNV Callcenters. ‘Dat komt omdat VWS heeft gekozen voor de goedkoopste inschrijver, zonder te kijken waar die het geld verdient. Namelijk over de rug van de betrokken ruim zesduizend medewerkers, die nog geen tien euro per uur krijgen. Zij doen hetzelfde werk als hun callcenter-collega’s bij de GGD, maar krijgen daarvoor bij een 32-urige werkweek op jaarbasis ongeveer 7.400 euro minder. Zij bouwen ook geen pensioen op en moeten gebruik maken van zelf aangeschafte materialen zoals een laptop. Ook krijgen zij niet betaald voor toiletbezoek – de zogenaamde plaspauzes – of bij een tijdelijke onbereikbaarheid door storingen, waardoor hun loon vaak nog lager uitpakt.’

ONEERLIJK, GÊNANT EN ONBESCHOFT

FNV-vicevoorzitter Tuur Elzinga noemt het ‘onbegrijpelijk’ dat de overheid haar eigen regels zo slecht naleeft. ‘Wij zien ook wel dat dit piektijden zijn en dat niet iedereen rechtstreeks kan worden aangenomen bij de GGD. Maar wij willen dat het ministerie bij deze aanbestedingen wel eisen stelt aan leveranciers, zoals gelijk loon en pensioenopbouw. Het is immers een uitbreiding van de capaciteit van het werk van de GGD. Wat nu gebeurt is een verdienmodel, waarin het ministerie de opdracht uitbesteedt aan de goedkoopste. Er is totaal niet gekeken naar de arbeidsvoorwaarden van de medewerkers. Terwijl zij zeer belangrijk en onmisbaar werk doen voor de Nederlandse volksgezondheid. In tijden waar de overheid miljarden uittrekt om bedrijven en de economie te redden, wordt aan deze medewerkers een hongerloontje betaald. Dat is oneerlijk, gênant en onbeschoft.’ Elzinga wijst het ministerie op de voorbeeldfunctie van het Rijk en roept minister Hugo de Jonge dan ook op om verantwoordelijkheid te nemen.

WITTE VLEKKEN PENSIOEN

Overigens is Teleperformance niet de enige partij die corona-gerelateerde opdrachten voor de overheid uitvoert. De callcenterbedrijven Webhelp en Yource bijvoorbeeld voeren in opdracht van VWS het bron- en contactonderzoek uit. Deze bedrijven betalen hun medewerkers iets beter, doorgaans iets meer dan elf euro per uur, maar ook hier bouwt het personeel geen pensioen op. De FNV vindt dit laatste schandalig. Elzinga: ‘Vanuit het pensioenakkoord is juist afgesproken dat meer mensen pensioen moeten gaan opbouwen. Dat is het terugdringen van de zogenaamde witte vlek. Dat is voor medewerkers belangrijk, maar heeft ook een maatschappelijk en economisch belang. Dat de overheid nu zelf bijdraagt aan het vergroten van deze witte vlek, vind ik onacceptabel.’

‘ER IS TOTAAL NIET GEKEKEN NAAR DE ARBEIDS-VOORWAARDEN VAN DE MEDEWERKERS’

Deel deze pagina